Tuesday, November 9, 2010

jangan ambil remeh isu pos kad kawen



serius tak tajuk ku di atas?
hehe

semalam saya baca blog An, lepas tu baru saya tahu pasal kewujudan SURAT TERDENDA. thanx sangat An untuk info itu. xpekan dd cakap pasal isu tu, kat sini :)


apa itu surat terdenda? erm yang saya paham penerima akan dapat surat terdenda tu dari posmen kalau surat yang dihantar oleh pengirim x cukup nilai setem. betul ke?? saya pun xgugel dulu ni, kefahaman sendiri2 jek ni.

so kalau surat tu patut setem 60sen, tapi x cukup, penerima laa yang kene bayar untuk tuntut surat tu.

huhu sebenarnye saya taknak sangat perkara ni jadi kat penerima2 kad kawen saya yang melalui pos.

tapi yelahh kan, semenjak harga pos naik ni, memang ramai sangat yang keliru tentang berapa sen setem nak lekat dekat surat.


macam saya hari tu, masa nak pos, walaupun dah lekat setem 60sen, tapi still rasa takut2. dan saya confirmkan balik dengan kaunter pejabat pos tu. yelahh memang lah ramai kata 60sen tapi mana laa tau lain kad lain timbangnye~ kot2 riben saya tu buat naik jadi lagi 1 gram ke ;p mana la tau kan ;p hak hak



lepas tu ada gak 2 kad kawen saya letak dalam satu sampul (kes adik beradik, saya nak bagi asing2).. haa tu harga lain dah tu.. tak bole 60sen... bila saya suruh kakak kaunter timbang, die kata 70sen.. so saya tepek laa lagi 10sen setem..



hrmm risau sangat penerima saya dapat surat terdenda itu... jadi dengan ini saya harappp sangattt mana2 penerima yang dapat surat terdenda tu disebabkan kad kawen saya (kot kot setem tercabut ke masa masukkan dalam peti pos ;p) , harapp sangat korang emel saya eh beritahu. nanti saya ganti 60sen korang, hik2



betul ni, xtipu ;p



9 comments:

.: an :. said...

hehe... dialu2kan! sharing is caring rite?! dd... awak dah gi timbang... insyaallah sume ok.. unless setem awak pakat2 'mencabutkan diri' secara pukal... hihi! an gurau je eh.. cumel sgt ayat 'setem tercabut' tu... dd kna pkai gam uhu ni... =D

kucincomey said...

saya hantar kad kawen gune setem 80sen.. buat double sampul.. kene denda jugak ke eh?

kalau terlebih "sen" harga setem tu camne lak eh?

fening laaa... huhuhu..

Atiqah Adnan said...

da pos ea..
nanti tunggu tak dapat2.. kita roger ea..

lina said...

kad sy tak de setem.nak 60 sen ;p

Ezzan Yusop said...

kad saya pn xde setem. nak 60sen, buat bayar tol...please kak dd! ;p

mia said...

alaahhaii dd, hehehe...sape yg mntak claim namplohsen tu mmg la kedekut sgt..ehhee..mia mesin baju, ari-ari nmpk duit limaplohsen dlm mesin basuh..ehhe..

Tukang cerita said...

akak nak claim rm60 terusssss....
bolehhhhhh....
:P

dd dudu said...

{an}
haha mencabutkan diri.. ok ok word ape eh yg sesuai? "tertanggal" bole? ekekekeke


{kucincomey}
double sampul tu ape ekk kucincomey?? dua kali sampul ek? wahh~~ dah timbang ke kucin?? 80 sen ye???


klu terlebih sen, kite kene suruh penerima transfer ke kite seposen. kakakaka x lah, memain jek ;))

rasanya burn camtu je kot ;))

sebab smlm dd ada jek letak setem lebih, case ragu2 hehe (3 kad dalam satu envelop die kate 90sen, tp dd letak singgit terus)


{atiqah adnan}
ok nanti tqah gtau eh dpt ke xpdt


{lina}
meh tunjuk surat terdenda dulu, baru aku bagi ;p


{ezzan}
bukan tol ezan 90sen ke, lg 30sen ezan nak mintak kat sape? kat keri ke? kuikui


{mia}
muahahahah, comel pe mia claim 60sen. hik hik hik.

wah rindunye basuh baju kat hostel dulu pakai syiling 50sen


{tukang cerita}
amboi kak nunu ;p itu harga setem ke harga peti surat terus ;p

Anonymous said...

dd..kalu kadnya langsung x sampai..huhu..tertunggu2 smp lupa nak check semula tarikhnya...

*br terjumpa blog dd

-husna-