Saturday, November 13, 2010

sakit hati saya.. semalam




sebenarnya memang aku elakkan untuk taip entry ni semalam, di kala air mata ku berjuraian.. nanti jadi entry paling sedih abad ini pula.. lalu aku habeskan air mata dahulu, mandi, makan laksa... dan tidur dahulu... hari ini bangun pagi,bersama2 ma ayah sarapan di kedai roti canai, ke klinik, kemudian pergi ke kedai tukar tayar.. tukar tayar pecah semalam..

tengahari jumpe kuku jap selesaikan hal2 yang sangat penting, dan sekarang adalah masa yang sesuai untuk aku bercerita dikala hati sudah senyum sedikit....


semalam aku pulang ke rumah aku dikejutkan dengan berita "ayah jatuh motor semasa balik dari solat jumaat"... hancur luluh hati aku dengar... ayah tua ku jatuh :'(

dan bertambah sebak hati bile tengok muke ayah..

"tarak.. tarak sakit... ini dada saja sakit"..


ma memang sengaja tak beritahu aku masa aku di ofis, takut aku tak boleh buat kerja sangkanya..

ma cerita ma pelik ayah tak pulang2 ke rumah padahal dah pukul 3:30... lama dah kot orang abes solat jumaat.... ayah ni degil siket.. surau belakang umah tak nak pergi.. jalan kaki dah boleh sampai.. takpun masjid taman melati, haa memang dekat.. tapi ayah suka pergi ke masjid sungai mulia jln gombak kat nuunnnn sana, naik moto pulak tu... dah serasi dengan masjid tu kot... memang tak nakkk ubah tempat langsung... kalau bagi kereta pun tak nak naik kereta, susah parking katanya.. haihhhh


ma pun call ayah, baru lah ma tau yang ayah jatuh moto... risau bukan kemain ma..


ayah kata ayah langgar lubang.. lepas tu, moto tu jatuh laaa, ayah pulak terheret dengan jarak sangat jauh... macam jarak dari meja ruang tamu dengan bilik air rumah ku.. eh macam laa korang tau kedudukan umahku :( ... terheret korang~... terheret........ sakit tak hati bile mendengarnye :(

habes semua barang2 ayah tercampak kat tengah jalan raya tu.. termasuk kad2 kawen saya yang ayah memang simpan untuk bagi kawan2 masjid nye :( sayunyee dengar :( ayah cakap ramai sangat yang baik, yang berhenti tolong ayah.. ada yang angkat ayah, ada yang papah ayah ke dalam kedai makan.. orang kedai bagi ayah minum air suam.. ada yang kutipkan barang ayah, ada yang tolong tolak motor ayah ke kedai moto berhampiran...

sakitnya hati saya bila membayangkan itu semua :( pedih... sian ayah tuakuuu :( selalu aku rasa nak nanges kalau tengok orang tua kat jalan raya, tapi kali ni ayah tua ku yang kena :(


mujur sangat tak ada kereta kat belakang ayah masa tu... kalau takkkkkk :'( ...

seluar ayah habes koyak, sampai dah tak boleh pakai dah ni... baju koyak2 sedikit.. luka di tangan, kaki toksah cakaplaa... dahlaaa kulit ayah nipis :( lepas tu, dada ayah paling sakit, mungkin hentakan/heretan kuat masa jatuh...
Ya Allah, berapa sangat lahh kudrat yang ayah aku tinggal untuk tanggung semua kesakitan tu ... ayah :'(



sebiji mentol bawah mata..
xpe, ayah tetap comel :'(


Ya Allah Ya Tuhanku... aku sangat menyayangi ayahku ini.. Kau lindungilah ayahku Ya Allah..



note 1 : dalam sakit2 tu, sempat ayah pergi beli fish n chip kegemarannya.. naseb baik orang kedai memang kenal ayah pelanggan tetap... kalau taakkkk... apa lahh yang dianggapnya bila orang tua yang seluar koyak2 dan darah mengalir sana sini mintak fish n chip :(


note 2 : untuk insan2 yang membantu semasa ayahku jatuh tu, sungguh tak terbalas jasa kalian, moga Allah selalu lindungan anda semua :') walaupun saya tak kenal.....


note 3 : ayah tak nak pergi klinik, penat pujuk.. ma pujuk2 pun x berjaya.. ayah siap tahan muka sakit sambil main angkat tangan laju2 cakap "tengok tengok saya bole angkat tangan tengok tengok tarak sakit pun,tak payah pegi klinik, tengok tengok saya bole angkat tangan"

*padahal sebelum tu nak angkat tangan sendiri bukan main derita, macam kene angkat Batu Caves...

last2 bila aku merayu2 pada ayah katakan yang tulungggglaaaa bagi aku rasa lega untuk kali ini... aku kata yang aku sedang banyak perkara perlu difikirkan hal kawen, tulunlahh bagi aku lega dengan pengesahan doktor yang ayah ok, tulang tak patah *dengan muke ala2 stress dan minta simpati... haaa baru ayah nakkk... kene gune ayat psikologi rupenye... Alhamdulillah, Dr. pun dah sahkan ayah ok.


note 4 : ayah... jangan laaa bawak moto lagi :'(





15 comments:

Ezzan Yusop said...

ayah dd!!!!!!!!!! kesiannya....

doktor cakap apa dd? ok x?

wirdati said...

takziah atas kemalangan yang menima ayah dudu... Semoga ayah anda sihat selalu.
Rindu arwah abah... :(

mun-e said...

ala sedihnya. takpe inysaAllah okay tu. dah g jumpa doc doc kate ok kan. uhuu.

dd dudu said...

{ezzan}
ok ok, Dr. cakap ok.

Dr. cakap "naseb baik pakcik kurus, so saya bole nampak tulang2 pakcik ni ok ke tidak"

ezan, Dr. dah bagi ubat sakit ngan ubat sapu bahagian dada tu.

Alhamdulillah ayah ok, kalu tgk ayah nye cergas skang cam x sakit langsung daa :) skg kul 11:34 malam, ayah sedang makan 2 biji burger uolss~~~

{wirdati}
makasih wirdati :)

oh yekee, sorry :(


{mune}
ha ah ha ahh, Dr. kata ok. lege hati akuuuuuuu uhhhhh

.: an :. said...

smoga ayah dd cpt smbuh... amin.. (rindu kat abah mak an... sob3x...)

dd dudu said...

{an}
mak abah an g mana, gi haji ek :)

rinakawandudu said...

1. takziah..:(
2. Alhamdulillah... xde pape yg teruk:)
3. Ayah dd tetap comel...:D

Peminat ayah dd..

Tukang cerita said...

ayahhhh duduuuuuuu......

hati2...
ikut cakap dudu, jgn bawak moto lagi...

akak pun samalah...
tak bleh tgk org2 tua bsusah payah atau sakit.....

bergenang dah airmata baca ebtry ni...
salam buat ayahmu....

Ogy said...

alahaiii akak pun sebak je baca entry ni...huhuh

rosealley said...

sob sob bertabahla dd, alhamdulillah ayah ko ok lagi, siap leh makan 2 burger, heee, just take good care of him:)

lina said...

dd.. aku bace cite pun jadi ngeri. nasib pak cik rasul selamat. Alhamdulillah.

dd dudu said...

{rinakawandudu}
hehe makasih peminat ayah dd ;p


{tukang cerita}
hehe ayah duduuu ke, comelnyee nama ayah, hik2

kan ayah ni tulunlaa dgr nasehat oghang ni :(


{kak ogy}
huhu ayah dah ok dah kak ogy, cume dada sakit2 siket lg laa bile nak batuk


{rosealley}
hhehehe klu tgk style ayah aku cam mmg org sehat laa, heheheheheeh kental sgtt


{lina}
linaa :(

Alhamdulillah dah ok sume. :)

lina said...

mmg baca citer ni jer dh menitis air mata. Kesian sgt..

surney hasniey said...

dd...siannyeee....

simpati sangat2....

wuwuwu.... :(

JIVEBUMZ said...

ya allah sedihnya kisah nie terharu akak baca.. sian ayah dd.. nasib baik tak apa2.. mudah2an ayah dd cepat sembuh yer..

akak dah tak de ayah jadi bila baca kisah nie terasa rindu sangat pada arwah ayah..