Friday, July 2, 2010

tutorial : nak letak lagu dalam blog


soalan feveret yang saya perasan orang tanya kat chatbox saya adalah camne nak letak lagu dalam blog? ok bak kata muni, kesian tengok aku reply jawapan dalam chatbox yang sempit tu lalu die suruh aku create account formspring untuk senang jawab2 soalan, haha motip dedahkan hal murni?? aku cakap kat murni aku fikir dulu, sebab tak reti jaga banyak account, twitter pun xde. hehe sengal x jawapan ;p last2 terfikir ah apakata kalau aku buat tutorial jek terus ;p


hihihi


perasan tak kalau bukak blog saya ada lagu Suara Ku Berharap dari Luna Maya. automatik dia play, xyah tekan play dulu. hehe itu cara kejam untuk memaksa pembaca mendengar lagu dendangan blog kite ye ;p kekekeke


banyak je web yang available untuk kite copy code lagu die, sebelum ni pun saya pakai yang lain, tapi entah leceh pulak, tiba-tiba kene bayar lah, kene register baru lah, lagu dah expired lah, xpaham i~


so, sekarang saya pakai http://www.mainmusik.com/. ini web indonesia rasanya, tapi banyak jek lagu dalam ni.


tutorial bermula sekarang.

1) bukak laman http://www.mainmusik.com/


klik gambar untuk paparan lebih besar



2) Taip dekat ruangan Music Search, korang nak lagu apa. sebagai contoh, saya nak lagu cerita Full House. hehe


dah taip nak lagu apa, klik button Music Search



3) okeh sekarang senarai lagu-lagu Full House pun keluar. pilihlah nak lagu apa.


I think I love you~~~ hmm hmm~~


klik lagu tu.


4) selepas klik tadi, dengar dulu, keluar x lagu tu. dah confirm memang nak pakai lagu tu, copy embedded code dalam kotak Embed tu.




5) dah copy? ok, sekarang paste dalam blog kite. dekat gadget Layout --> Html

tukar juga height dan width untuk selaraskan dengan size sidebar kite. macam saya, saya tukar width = 200, height = 50



6) Klik button SAVE, siap!!!! :D sekarang blog anda tidak kesunyian lagi, wahh gitu~~~ ^_^


hik hik nak tutorial apa lagi ek? ;P




17 comments:

fynn said...

mcm mane nak sumbat page lain dlm post entry?
ala, yg mcm u wat tu.
yg ade tulis, "klik gmbr utk besar??"

dd dudu said...

{fynn}
ooo itu saya jadikan die image

print screen page yg nak sumbat tu, paste dekat Paint, lepas tu Save As (pileh type JPEG)

lepas tu upload gamba tu dalam entry, hehe

fynn said...

owh. ok. dah jadi! thx a lot ye kakak! :) ohh ye, selamat mnjd raja sehari. rajin2, lawat lah blog Fynn,.
:))

dd dudu said...

{fynn}
okehhhhh ;)

onenaz anas said...

salam, tkasih atas sumbangan info dalm blog cik ni. sangat interesting.

kieszxeyfa_vanilla said...

cena nak start lgu kt lam musik 2??

Anonymous said...

best sgt2 blog akk nie..n thnks for the very useful tips...

Unknown said...

thanks tunjuk ajar

nur shafida said...

configure HTML kt ne ???
hehhehe
maklum lha bru blaja wat blog

nur shafida said...

configured HTML kt ne ???
maklum lha bru nk blaja wt blog
hhehehe

Anonymous said...

configured HTML kt ne ?????
mklm lha bru nk blaja wt blog
jeehheheheh

miera_lyka92 said...

thanx 4 ttrials... senang jew nk ikt... :)

Yana said...

aikkk, x bunyi pon lagu yg sye pilih... aduushhh

shawal-arabella said...

thank u so much dear,your info has solved my problem!! thanks a lot

farieha d'luvers said...

knape sume lgu yang saye pilih tk kuar bunyi??

alia said...

mue lgu x de bunyi . then gadget layout html t0 kt ne? erm..susa lak jadinya..

Luhan Fanbase said...

npe lgu sy pilih xde bunyi ?
mcm mne ni ?