Thursday, November 12, 2009

Trip to Bandung part 6, Air Panas Ciater


Hari ke3 di bandung yeayy!! kitorang nak pergi ke
kolam Air Panas Ciater ;)

Begitu banyak gunung berapi di Indonesia, baik yang masih aktif maupun yang sedang “tidur”. Di dekat gunung-gunung berapi itu, hampir selalu ditemukan tempat-tempat wisata yang menyediakan fasilitas pemandian air panas atau air belerang. Air panas alami yang bersumber dari kawah gunung berapi itu, dialirkan dan ditampung di kolam-kolam renang atau kolam rendam milik para pengelola hotel dan cottage di sekitarnya.

Ada mitos yang dipercaya sejak dulu bahwa air belerang dapat menyembuhkan berbagai penyakit kulit, karena sejumlah kandungannya. Tetapi mitos itu, ada benarnya. Menurut berbagai penelitian, air belerang dari kawah gunung berapi, mengandung zat-zat seperti nitrogen (N), fosfor (P), kalium (K), kalsium (Ca), magnesium (Mg), besi (Fe), aluminium (Al), mangan (Mn), tembaga (Cu), seng (S) dan sulfur (S). Zat-zat kimia tersebut, secara medis sudah dibuktikan memang dapat menghilangkan berbagai penyakit kulit. (Lihat: www.kabarindonesia.com)

inilahh baju yang aku beli kat Toko Tiga semalam, simple jek haa ;p

Ayuhhhhh!!

kat Bandung, aku perasan kereta yang diorang pakai semua besar2.. xde kereta yang kecil2 cam kite nii... err x silap aku jefrey ade kate hari tu Bandung ni duty free.. correct me if i'm wrong k! teksi diorang pun, fuyooo Vios tuuu~~~



Perjalanan yang mengambil masa hampir 2 jam akhirnyaa sampaiiii :D

kamii hadirr!! ;P
hahaha




ermm dekat Air Panase Ciater ni, die ade banyak kolam Air Panas.. lain kolam lain namanyaaa.. jom layan scenery Air Panas dulu ;)



semua air ni adalah panas/ suam k ;p







meh layan gambar kitorang pulak ;p

lina x habes2 dengan mamee die ;p


nak tumbuk badak ni, tapi die senyum sinis pulak ;n



mariii rendamkann kaki dalam air panas ;) opocot!! (mase kaki aku nak cecah air panas tu, habes basah baju sebab terkejut panas sangat).. lama2 tu, dah serasi, terus camm hrmm~~ melayan perasaan~~ segar laaa kaki yang penat berjalan berendam dalam air panas~



dah dah~~ jom beli souvenir ;)

giler kejap aku kat sini~~ sukeeee sangat pin kayuuu oohhh!!! dari dulu aku nak jual pin kayu tapi x jual2 hahahahahaha


akhirr sekalii~~~ dah ramai yang mengatakan kesedapan jagung 3 rasa di Bandung... tapi yang kami terjumpa adalah Jagung 4 rasa.. uikkk?



oh my~~~ sedaaaaaaaapppppp!!!!!
tidak sangka jagung pun boleh di buat pedas, dan rasanyaa memang enakk, terbayang2 bile balik Malaysia hoho~

banyak gambar betul entry ini.. bersambung lagi yaa..

oh oh p/s --> sepanjang berada di Air Panas Ciater ni, telinga kami dihidangkan dengan lagu2 tradisional Indonesia... terase bebenorr berada di negara Indon, hik

6 comments:

ciare (^_^)v said...

oit dudu! ko rendam kaki dlm air panas sekali dgn suar ke?? HUHU. pastu smpat kering x? teeeheee :p

dd dudu said...

Kolam Air Panas Ciater macam Ciare lak bunyik die ;p

hahaha jgn mara ciare~ ;P

dd dudu said...

{ciare}
heee mase dalam gambar tu x sempat lipat abes lagi ;p lepas bergambar, terus lipat tinggi siket hehehe awww maluu~~~

marinahunny said...

aduss terliur plak tgk jagung tu..

ciare (^_^)v said...

aku duta air panas ciater ni dudu..tp lom penah sampai lg. tahun depan insyaAllah :)

dd dudu said...

{marinahunny}
sedapppp ;D

{ciare}
hahaha duta air panas :D

ciare g bulan bape ek?