Monday, June 21, 2010

sempena hari bapa..




sayu betul hati ini melihat gambar ini... hrmm.. masa ni kat Wangsa Walk.. nak jalan2, sekali ayah tak larat nak jalan2, ayah pun cakap yang ayah tak larat, dia nak duduk.. nampak pulak bangku ni, ayah pun terus jalan ke bangku ni dan duduk... aku pun ikut jugak bontot ayah pergi duduk situ, suruh familyku yang lain jalan2 cari barang, aku teman ayah..

melepek laa kitorang kat situ...

sampai sekarang aku masih dalam keadaan slow slow untuk terima hakikat yang ayah dah tak sekuat dulu.. tengoklaa gambar ayah duduk ni dengan kaki sedikit bengkak pun bole buat aku tersentuh hati :( ayahhh :'(



merenung kembali gambar lama ayah.. zaman muda2.. zaman kudratnya tersangat laa kuat..


haihhh..


aku tau ada pembaca yang baca kisah ayah aku selama ni ada tertanya2 beberapa soalan.. seperti "ayah dia ni cina ke?"... "dd ni mix ke? tapi asal muke x macam cina pun"...

aku pun xpernah bercerita lagi dalam blog ni.. kawan2 aku kat luar semua tau lah asal usul aku.. kawan2 yang baru kenal pulak akan cube slow2 takut2 tanye aku.. aku ok je, berterus terang je lah pada kawan yang bertanya.. cume untuk dalam blog, aku diam je dulu..

tapi sempena hari bapa ni, terbuka pulak hati aku nak bercerita tentang siapa 'ayah' ku..

nak dengar?
kawan2 yang dah tau tu tak yah lahh baca eh ulangan cerita ni ;p




aku lahir pada 28 jun 1984... motip beritahu ni? ;p ok sambung siriyes.. sewaktu aku lahir, tak tahulah kan apa jadi, tapi tup tup ibuku dah jadi ibu tunggal.. ibuku bekerja di sebuah kilang, dan abang akan jaga aku di rumah.. time ni kat kampung.. miskin oh waktu tu, tapi kaya dengan kasih sayang hehe.. paling takut adalah waktu hujan, sebab air akan naik (duduk dekat2 laut).. bila air naik, boleh nampak melalui lubang2 kat lantai rumah, nampakkk airrr banjir kat bawahh rumah nampak ular, uwaaaaa.... dalam banyak2 benda, benda ni yang aku ingat dalam otak budak kecik ni... hok hok

malam2 tidur laah kami bertiga berpelukan.. indahnyee :)


hiduplah kami bertiga sehingga umurku 5 tahun...... aku tak faham sangat, tapi satu hari tu aku nampak mak aku kawen dengan pakcik muka cina.. orang2 kampung duk cakap ngan aku "tu ayah diana"... erkk tak paham tak paham...




*****************************************************
*scene lain, sejarah ayahku

ayahku di lahirkan di sentul.. sebagai bangsa cina.. sewaktu zaman kecil, hidupnya adalah susah.. zaman perang jepun, ayah merasa kehilangan ibu kandungnya akibat kekejaman komunis di depan mata ayah sendiri (sampai sekarang klu ayah cerita pasal camne ibunya mati dibunuh, air mata ayah akan mengalir keluar)... ayah juga merasa mempunyai ibu tiri yang jahat, sampai tak dibenarkan pergi ke sekolah...

tapi berkat kerajinan dan semangatnyaaa, walaupun tidak habis sekolah, ayah akhirnya memiliki sebuah kilang samsu.. menjadi seorang businessman yang disegani ramai sebab sikap baik hati dan pemurahnya.. berkahwin dengan seorang gadis cina dan mempunyai 6 orang anak..
ayah sangat kaya sehingga sering bertukar2 kereta mewah.. tapi lepas tu aku tak sure sangat kesah perpisahan beliau dan isterinya...



dalam berniaga dan bergaul sana sini, ayah bergaul dengan ramai orang muslim.. ayah mempunyai ramai kawan yang beragama Islam.. sehinggalah pada satu hari hati ayah terbuka untuk mengenali Islam.. dan akhirnyaa pada....... haha tak tau tarikh, ayah memeluk agama Islam dan namanya bertukar menjadi Mohd Rasul Low Bin Abdullah..
selepas ayah memeluk agama Islam, ayah tahu harta2 nyaa selama ini adalah dari duit haram.. duit berniaga samsu kan.. jadi ayah membuat keputusan untuk melepaskan semua hartanya.. jadi tinggallah ayah sehelai sepinggang... tiada rumah, tiada kereta..tiada harta.. lalu ayah memilih untuk mulakan hidup baru dengan tidur di sebuah surau di JKR.. dan disitu ayah memohon pekerjaan sebagai seorang Pemandu di JKR.. bermulalah kehidupan ayah sebagai seorang muslim yang mencari rezeki dengan duit halal :)

lama kelamaan ayah fikir ayah perlukan seseorang untuk membimbing beliau untuk melaksanakan tugas2 sebagai mukmin dan lebih memahami Islam.. lalu salah seorang saudara ibuku yang bekerja di JKR waktu itu memperkenalkan ayah pada ibuku yang sememangnya ibu tunggal waktu itu..

ayah terpikat dengan ma, lalu melamar ma.. ma pun terima lamaran ayah tanpa banyak berfikir =)


*************************************************


setelah ma kawin dengan ayah, bermulalah kehidupan aku dan abang yang sudah mempunyai seorang ayah.. ayah bawa kami bertiga tinggal di Kuala Lumpur, dan menyewa sebuah rumah*yelah xkan nak tidur surau lg kan hehe.. aku mengambil masa yang agak lama juga untuk membiasakan diri yang aku dah ada ayah.. waktu tu tup2 umur aku dah 6 tahun.. sampai masuk sekolah rendah aku masih panggil ayahku "pakcik"..

bila cikgu tanya, kawan2 tanya "siapa yang hantar awak tadi? muka macam cina".. aku pun jawab "tak tau.. pakcik kot.." hehe sengal giler aku.. ye arr dah aarr awal2 ayah dah tunjuk garang, lagilah aku kekok ;p


lama kelamaan, aku perasan di sebalik garang2 ayah, ayah sebenarnya sangat baik.. semua keperluan aku dan abang, ayah penuhi... ayah melayan kitorng lebih dari macam ayah kandung.. ayah garang pun bersebab.. ayah buat kitorang macam die buat kat anak2 dia dulu.. sama je.. tegas dan disiplin..

dan semakin lama.. sayang aku pada ayah makin kuat.. aku betul2 dah anggap dia macam ayah kandung.. tak wujud istilah ayah tiri dan keluarga ku.. dia memang ayah saya dulu, sekarang dan sampai bila2 :(

dia sangat sayangkan ibu saya.. dia sangat sayangkan abang.. dan dia sangat sayangkan saya :(
dia tak pernah bercakap "Tidak" untuk barang yang saya nak.. semua benda yang saya nak ayah akan bagi.. walau mahal macammana pun..

kalau naik moto, tiba2 hujan.. dia akan suruh saya pakai baju hujan dia.. ayah pulak akan cume pakai jaket je.. mana bole :( ayah dah laa duduk depan, ayah yang akan kene hujan dulu baru orang belakang.. ayah ni selalu nak buat kite nanges tau :'(



pernah sekali tu, saya balik rumah, nak makan jelly yang ada nata de coco dalam jelly tu.. tup2 saya tengok yang tinggal cume perisa honeydew.. mana perisa stroberi, oren, mangga semua?

saya pun tanya la ma "ma... kenapa ada honeydew je? mana yang lain?"

ma jawab "semalam ayah terdengar yana cakap yana suke honeydew je.. ayah pun pergi laah makan yang lain2, dan tak usik satu pun honeydew, sebab ayah kata yana suka honeydew je"


rasa nak menangis tak dengar ma cakap camtu :'(




untuk ayah yang dikurniakan dengan hati yang sangat mulia...

terima kasih kerana menjadi ayah terbaik dalam hidup kite, abang dan ma.. kite sayangkan ayah selama2nya.. ayah lah ayah kita dulu, sekarang dan sampai bila2.. terima kasih kerana menjadi penyelamat hidup kami.. dan terima kasih untuk segala2nya..



Selamat Hari Bapa

dari yana dan keluarga.


we love u so much :)



20 comments:

Atiqah Adnan said...

dd ni buat kita nanges laa..
sedihnyee.. ayah yang baik memang garang n tegas kn..

dd dudu said...

{atiqah adnan}

kan tqa :]

rosealley said...

sebak owh baca, kalo ayah ko reti baca ni, mesti die nangis terharu, sob sob

dd dudu said...

{rosealley}
huk, aku yg menaik pun sebak

Atikah Hakita said...

dd...sedih lah baca part baju hujan tu..sob sob...
tp seronok baca cerita ayah dd..dia sungguh sweet sama mcm arwah atok kt yg jgk cina msk islam..

dd dudu said...

{honey bee}
oo patutlaa muke honey bee cam chinese2 siket, hehe

erm.. sob sob

azimask said...

ooowwhh birthday adalah coming.. ghee gheee...


selamat hari bapa.. terharu baca ceriter ayah dd.. dah lama nak tnya... tapi dah tau dah skunk.. heheheheeh

bapa awak sangat baik dari penceritaan dd.. :D

jom g blog mie plak..

klik sinie jom ke blog mimie azimask :D ...

dd dudu said...

{mimie}
hehe sempena hari bapa, rasa nak terus terang, heheee

(^_^)

Rohani Hashim said...

dd, hany takleh baca entry nih sampai habish...siyes dah mengalir airmata...

hany skip skip jer...even sejarah hidup kita berbeza, tapi bila melibatkan insan bernama ayah, mak...ntah sebak mesti terasa...

sowii tak mampu baca entry nih sampai habishhh...

**suke numpang emosi org**

dd dudu said...

{hany}
xpe hani, xpeeee dd paham :]

jgn sedey2 tau

Xara said...

pergh.. hensemnya pakcik rasul masa zaman muda2 dia.. ekeke

dd dudu said...

{xara}
ekekeke hensem memang hensem, ramai peminat tu, ekeke

niza said...

sedih ar bc entry ni..
*ayah yg garang+tegas sebenarnya baek ati + syg kat anak2 nya..* -- betul2 sokong sgt ..

w a w a A Z U R A said...

uhuk...touched sudaa dd~ uhuk T__T
sedih kan kalo imbas asal usul kita, sape2 pon ada history dia yg kdg2 kita pon tk sedar, Allah dh create semanis begitu uhuk~

dd dudu said...

{niza}
em, thanx kak niza :)

apecite plan ke bandung? ;p

{wawa}
ha'ahh betolll, naseb baik aku xtag korang suruh cite pasal asal usul kan, wahahah mati aku kene tikam ngn sorang2 ;p

nieza rawi said...

-dd-
jd pegi (mesti).. wat ms skrg "hold" jap. info dh cukup ni (kot).. keje keje dulu he he he..pas ry bz balik..hehehe
{nnti nk outdoor kat frim yer ???}

Tukang cerita said...

sebak baca entry ni...
:(

~akak tambah minat lah dengan ayah you dudu...
hahhahahha....
td, nampak tajuk entry dudu je, terus click..sebab cerita pasal ayah....
:)

marinahunny said...

sedihnye...

dd dudu said...

{kak nieza}
hehe gud2, sambung kaji2 lepas raya lak ;)

ha'ahh ingat nak wat kat frim, akak tau apa2 pasal frim? hehe maksud kite, leh je kann klu nak gi photoshoot situ, ade kene mintak kebenaran apa2 x
*blur pulak hehe


{tukang cerita}
hehehehe lain kali dd nak update blog pasal lain tp letak tajuk ayah laa, hee heeee ;p

*memain jek


{marinahunny}
akakk.. jangan sedey2 ;)

za said...

huwaaa...sedih la..kite pun dah ternangis dah baca entry ni.. ;(