Monday, September 20, 2010

nak tanya siket pasal nikah



nak tanya untuk kawan2 yang dah berkahwin.

masa korang NIKAH dulu kan, berapa orang yang korang bajet datang ek masa nikah?

family + close members.

nak tempah makanan ni, tapi nak tau pengalaman korang hehe.

Ustaz masjid aku cakap biasanya yang datang masa nikah ada dalam 50-60 orang.
tetapi kenapa bila aku, kuku dan mak kira2, jemputan sampai 150 orang ;p kakakkaaa

terkejut orang masjid tu nanti nak sediakan makanan, hehehe


kongsii2 ehhh info

eh muni, along ko bape orang ehh?? eh salah bunyik soalan. along ko, jemputan bape orang eh masa nikah??


lisa berapa??

ros bape??

sapa lagi sapa lagi, espeseli yang nikah kat masjid tu, cerita korang di alu2kan heheeee


note : sila baca soalan aku ni dengan nada laju2 gitu.




*******update**********


soalan muni berbunyi begini

dd, mcm pelik soalan ko.

napa org masjid nak sediakan makanan utk org nikah? hoo kepelikan aku ni
ktorang buat kenduri malam lps nikah tu jemput jiran2 sbb ade doa selamat
sikit di rumah
mase kat masjid xde makan2 pon
just nikah je
and jumlah rombongannya tpulang pd family ktorg + family laki

heee

napa ko nak buat makan2 di masjid? ke mmg camtu kat rumah ko?




jawapan dd.



aku nikah pagi tu hari yang sama pukul 10, so xboleh kaco tempat makan kenduri ku pukul 12 tu. kat masjid memang ada tempat makan untuk selepas nikah. bukan dalam dewan, tapi open air gitu, hehe bes la masjid tu ;p

untuk memudahkan keluarga kuku dan ramai2 pihak, ye laaaa cam kelaka lak kan lepas nikah, drive ke umah aku untuk makan selepas nikah, pastu balik ke masjid bersiap2 untuk kenduri, lepas tu masa sanding datang balik ke rumah ku, sooooo kitorang amik keputusan wat kenduri nikah pagi tu kat masjid jek. x panggil catering mana pun, masjid memang ada sediakan tukang masak untuk itu. cume kitorang perlu bgtau berapa org n nak menu apa je hehe.


memudahkann semua pihak laaaa, lepas nikah terus bole makan kat luar masjid tu :D


mungkin kalau aku nikah hari yang x sama dengan kenduri, leh ar jemput jemputan mai makan kat umah, hehe :D




16 comments:

pestisid said...

erhh saya ramai jugak..sebab akad nikah belah laki dtg la dlm 20 je kot..belah saya yg ramai sbb panggil anak beranak kan..anak beranak plak ramai..so dlm 200-300 kot, tu pon x semua gak..tp akad nikah malam, tak makan2 kat masjid pon, buat makan2 kat umah..lepas akad di masjid, balik umah dan ade jamuan sket..

yg penting ko kene tau bape dari pihak laki yg nak datang, dan org2 terdekat yg ada masa majlis akad tu, plus tok imam semua la yg ada di masjid..biasa akad nikah yg pegi masjid x ramai sgt kan? saya jadi ramai sbb makan2 tu kat umah..tu yg ramai..ape kate ko buat utk 80 org ke? x semua pegi akad nkah kan? yg lain2 pegi masa sanding kan?

dd dudu said...

{pestisid}
family saya ni sume jenis nak gi nikah saya, kui kui

ok ok thanx eh lisa for d info.

ok laa kan 150, sbb kira2 family memang anggaran 150 pun


nak sediakan gak makanan pagi tu sebab takut tetamu lapar sementara tunggu kenduri stat kul 12, sanding kul 2 hehe

pestisid said...

ko sediakan makan2 biasa jela..mcm brunch ke..ala2 nasi lemak ke, bihun goreng ke..ringan2 je cukup kot sebab nanti kul 12 kan makan kenduri plak..kire bagi alas perut jek..pastu lepas akad tu ckp la, dijemput ke jamuan ringan...hekhek..ok x?

dd dudu said...

{pestisid}
bihun goreng ok kott :D

alas perut sebelum makan kenduri heheeee

ko ni siap bg dialog? ekekekekeke

"dijemput ke jamuan ringan, sekadar minum teh o je, bagi yang nak bergambar dengan pengantin sila lah, jangan malu2"

pestisid said...

ok set..bihun goreng+telur mata+teh o...motip bocorkan rahsia menu cadangan? hakhak

dd dudu said...

{pestisid}
oit bocorkannnnn

nak tukar laaaaa

bihun singapore + teh o + tanpa telur

kekekekeke

lina said...

dd, time adik aku kawen dulu mak aku bajet dlm 100 org kot. makan ringan2 je macam bihun goreng + kuih2.

dd dudu said...

{lina}
yeke linaa :D

okieeeeeeee

marinahunny said...

betul la tu, kat masjid tu mkn yg ringan2 je, pastu baru mkn kenduri..nikah ari yg sama kan? ada can nak ikut g nikah ni..hehehe

dd dudu said...

{kak marina}
meh la kakk, kul 10 pagi. hehe ramai org ganu mari. kot2 akak ter'kenal keeee heheheehe

ummu athiah said...

dd, kamu nikah ari yang sma ke??nk join gak la...leh x leh x??xmalu kn??haha...wekkkkk =p

Sidratul Muntaha said...

standard rasanya buat mkn sikit kat masjid pas nikah
tpi time aku dulu,pas nikah trus blik uamh sbb kenduri terus.
tak 2 -3 kali keje
aritu niakh aritu jugak kenduri.
simple jer
sanding pun takde..
maleh.n tak digalakkan pun dari kedua2 pihak.
pastu mlm tu buat tahlil.
sbb kebetulan kawin masa dah seminggu hari raya..
tpi mmg ramai sgt dari pihak lelaki,sbb tu terus buat kenduri..
senang..

dd dudu said...

{ummu}
lorrr sila silaaa ;p sekali arung penatnye, hehehehe


{sidratul muntaha}
oooo yekeeee, okieeee makasih ya :D

marinahunny said...

waaah ter'kenal'..hahaha insyaallah, tgk keadaan dan masa cmne..belum exjas lagi nih..

rosealley said...

emm emmm aku xsure la dud, sebab yang urus sume mak ayah aku, huhuuuu, sangatla xberdikari, haha, tapi cam ramai gak malam tu kan

aku rase depends on korang la, bape ramai korang jemput masa nikah tu, n setuju jugak ngan lisa, tau pihak laki bape ramai datang

dd dudu said...

{kak marina}
okie hehe

{rosealley}
haha comelnyeee

okie2 makasih ;D